Ankstyvosios reabilitacijos skyrius

Ankstyvosios reabilitacijos skyrius teikia dienos stacionaro ir stacionarines vaikų raidos sutrikimų ankstyvosios reabilitacijos paslaugas.

Priimami vaikai iki 7 metų, kurie turi:

  • cerebrinį paralyžių ir kitų motorikos (judėjimo) sutrikimų;
  • kalbos ir bendravimo sutrikimų;
  • autizmą ir kitų įvairiapusių raidos sutrikimų;
  • vaiko bendrą raidos atsilikimą, specifinį mišrų raidos sutrikimą, protinį atsilikimą;
  • maitinimo problemų: kramtymo sutrikimą, atsisakymą valgyti, išrankumą maistui;
  • miego sutrikimų.

Taikomi diagnostikos ir gydymo metodai:
  • klinikinė raidos diagnostika;
  • vaiko raidos, elgesio, santykių su šeimos nariais videoanalizė;
  • tėvų ir vaiko bendravimo sutrikimų terapija, elgesio keitimas;
  • individuali ir grupinė logopedo terapija;
  • maitinimo terapija;
  • kineziterapija, įtvarų ir kompensacinės technikos taikymas;
  • ergoterapija, sensomotorinis stimuliavimas;
  • meno terapija, muzikos terapija;
  • struktūruota mokymas vaikams su autizmo bruožais;
  • individuali ir grupinė žaidimų terapija;
  • psichologinės ir šeimos konsultacijos, šeimos krizių intervencija;
  • socialinio darbuotojo konsultacijos ir parama, siekiant užtikrinti geriausius vaiko interesus;
  • tėvų mokymas: individualus mokymas terapinių užsiėmimų metu,                                                                                                                                            mokomieji vaizdo įrašai, specialioji literatūra, tėvų mokomosios grupės.
Vaiko raidos tyrimą atlieka specialistų komanda. Kiekvienas specialistas vertina vaiko raidą ir specialistų komanda sudaro reabilitacijos planą, jį aptarus komandos pasitarime.  
Raidos įvertinimą, taikant raidos testus, atlieka medicinos psichologai. Vaiko raidos įvertinimo testai parenkami pagal vaiko amžių, raidos sutrikimą, fizines galimybes, raidos tyrimo tikslus. Kartu su raidos vertinimu nustatomi vaiko elgesio ypatumai, randami būdai, kaip padėti vaikams ir šeimoms sprendžiant elgesio problemas. Skyriuje dirbantys psichologai aptaria psichologinius bei emocinius sunkumus ir jų sprendimo būdus individualių konsultacijų metu. Prireikus šeima gali būti siunčiama ilgalaikei šeimos psichoterapijai.

Klinikiniai logopedai įvertina vaiko kalbos išsivystymo lygį. Taikomas ikikalbinių ir kalbos įgūdžių lavinimas, maitinimo terapija, vaikui parenkamos komunikacijos sistemos, pvz.: alternatyvi komunikacija. Jei vaiko maitinimasis yra sutrikęs, maitinimo terapija tampa svarbiausia ankstyvosios reabilitacijos plano dalimi. Maitinimo terapijos metu, atsižvelgiant į sutrikimo pobūdį ir laipsnį, parenkamos tinkamos maitinimo padėtys, būdas, maisto konsistencija, asortimentas. Maitinimo terapijos metu logopedas glaudžiai bendradarbiauja su gydytoju, kuris įvertina vaiko somatinę būklę, jo augimo tempą, apskaičiuoja esamą ir reikiamą maisto kiekį ir kaloringumą, numato maitinimų dažnį ir stebi vaiko maitinimosi būklės pokyčius.

Kineziterapija (mankštos pratimai, padėties suteikimas ir kt.) yra susijusi su aktyvaus judesio formavimu. Ji yra pagrindinė vaikų su judesio sutrikimais gydymo dalis, padedanti vaikams išmokti valdyti raumenis ir palaikyti pusiausvyrą, tapti kuo mažiau priklausomiems. Skyriuje taikomi įvairūs kineziterapijos metodai, tėvai mokomi, kaip tinkamai padėti sunkiai judantiems vaikams, pritaikoma jiems tinkama kompensacinė technika. 

Ergoterapija apima smulkiosios motorikos įgūdžių vertinimą ir lavinimą, sensorinį stimuliavimą, savarankiškumo įgūdžių lavinimą. Savarankiškumo mokymas – tai vaiko maitinimosi (savarankiško valgymo su šaukštu, šakute, gėrimo iš puoduko, stalo padengimo ir pan.), rengimosi, tualeto įgūdžių formavimas, savarankiško žaidimo ir pasirengimo jam mokymas.

Skyriuje vaikai lanko individualią ir grupinę žaidimų terapiją, mokosi dienos ir veiklų  struktūravimo, lanko muzikos ir dailės terapijas, dalyvauja pasakų terapijos užsiėmimuose. 

Muzikos terapija –  tai gydomasis procesas, kurio metu specialų pasirengimą turintis muzikos terapeutas padeda vaikui vystytis remiantis muzikos teikiamais pojūčiais ir patirtimi. Muzikos terapijos metodai planuojami pagal vaiko amžių, jo fizines ir protines galimybes, šeimos prioritetus. Muzikiniai užsiėmimai gerina judėjimo funkciją ir judesių koordinaciją, emocinę brandą, vaiko motyvaciją veikti ir dėmesio koncentraciją, stimuliuoja kalbos, pažinimo ir bendravimo įgūdžius.

Dailės terapija yra svarbus ankstyvosios reabilitacijos metodas, skatinantis vaiką atlikti bendruosius kūno ir smulkiuosius rankos judesius, juos derinti su akių veikla, suvokti lytėjimo ir regimuosius stimulus, skleisti garsus, reiškiant kūrybos džiaugsmą ar bandant papasakoti apie savo kūrinį. Dailės terapijoje panaudojamos pačios įvairiausios priemonės ir būdai.

Pasakų terapija – gydomosios pedagogikos metodas, taikomas sutrikusios raidos vaikams. Vaikas aktyviai dalyvauja kuriant pasaką, atlieka savo vaidmenį, priklausomą nuo elgesio, raidos ypatumų.

Ankstyvosios reabilitacijos skyriaus pacientus konsultuoja vaikų ir paauglių profesorius Dainius Pūras ir profesorė Sigita Lesinskienė.

Naujagimių ankstyvosios priežiūros programa pradedama Naujagimių skyriuje. Pagalbą teikia vaikų ligų gydytojas socialinis pediatras, ergoterapeutas, medicinos psichologas. Veiklos prioritetai: aplinkos pritaikymas naujagimiui, atsižvelgiant į jo amžių ir būklę, padėčių taikymas, multisensorinė aplinka: sensorinių (taktilinių ir kinestezinių) stimulų pritaikymas, naujagimio streso mažinimo taktikos (padedant išmokti savireguliacijos). Taip pat taikoma maitinimo (naujagimio burnos stimuliacija) bei muzikos terapija. Viena iš svarbiausių pagalbos sričių – psichologinis šeimos konsultavimas.

Vaikų psichiatrijos skyrius

Vaikų psichiatrijos skyrius teikia stacionarines bei dienos stacionaro vaikų psichiatrijos paslaugas vaikams, turintiems elgesio ir emocinių sutrikimų.

 
Priimami vaikai:
  • patiriantys baimę, nerimą;
  • turintys elgesio problemų;
  • agresyvūs;
  • hiperaktyvūs, nesukaupiantys dėmesio;
  • turintys nuotaikos ar mąstymo, suvokimo sutrikimų;
  • patiriantys bendravimo problemų, tarpasmeninių konfliktų;
  • turintys mokymosi sunkumų;
  • įtariant autizmo spektro, kitą raidos sutrikimą.

Taikomi diagnostikos ir gydymo metodai:

  • klinikinis psichiatrinis ir psichologinis įvertinimas;
  • psichodiagnostika;
  • asmenybės įvertinimo metodikos;
  • individuali ir grupinė psichoterapija;
  • šeimos konsultavimas;
  • elgesio terapija;
  • psichofarmakoterapija;
  • dailės, muzikos terapija;
  • žaidimų terapija;
  • ergoterapija;
  • psichosocialinė reabilitacija: socialinių įgūdžių ugdymas; psichosocialinių funkcijų tobulinimas;
  • slauga.

PAAUGLIŲ PSICHIATRIJOS IR KRIZIŲ INTERVENCIJOS SKYRIUS

Paauglių psichiatrijos ir krizių intervencijos skyrius teikia stacionarines paauglių psichiatrijos ir  paauglių krizių intervencijos paslaugas, skubią psichiatrinę pagalbą Vaikų priėmimo-skubios pagalbos skyriuje.

 Priimami paaugliai:

  • nukentėję nuo fizinio, seksualinio, psichologinio smurto;
  • turintys intensyvių  minčių apie savižudybę ar mėginę nusižudyti, žalojantys save;
  • išgyvenantys ūmią reakciją į stresą, potrauminio streso sutrikimą (artimo žmogaus netektį, tėvų skyrybas, bendraamžių patyčias, smurtą);
  • išgyvenantys adaptacijos sutrikimą, kurį gali sukelti staigūs vaiką supančios aplinkos pokyčiai (gyvenamosios vietos, mokyklos pakeitimas);
  • turintys  valgymo sutrikimų  (anoreksija, bulimija);
  • elgesio pokyčiai, netinkamas elgesys (impulsyvumas, agresyvumas, atsiribojimas, vengimas bendrauti).

Diagnostikos ir gydymo metodai:

  • klinikinis psichiatrinis ir psichologinis įvertinimas;
  • psichodiagnostika;
  • psichosocialinis vertinimas suicido rizikai nustatyti; asmens savisaugos plano sudarymas;
  • kompleksinis krizinės situacijos ir esamų paramos šaltinių vertinimas;
  • krizės intervencija: trumpalaikė į problemą orientuota psichoterapija;
  • psichologinis konsultavimas / psichoterapija;
  • šeimos konsultavimas;
  • psichofarmakoterapija;
  • intensyvi psichikos sveikatos slauga;
  • psichosocialinė reabilitacija: socialinio darbuotojo konsultavimas, socialinių įgūdžių ugdymas;
  • aplinkos terapija;
  • individuali ir grupinė žaidimų terapija;
  • meno terapija;
  • ergoterapija;
  • relaksacija, šviesos terapija.  

Paskutinį kartą redaguota: 2024-12-09
Į viršų